De auteurs aan het woord
- Over het ontstaan van het Klankenboekje ...
Enkele jaren terug wilden we graag in het team elk onze eigen insteek geven. We ontwikkelden elk in onze eigen klas bruikbaar lesmateriaal.
Na enkele jaren werken, voelden we opnieuw de drang naar gemeenschappelijk oefenmateriaal voor de uitspraak.
We dachten na over deze articulatietraining en overlegden om tot een meer uniforme aanpak te komen. Daardoor kwam er meer stroomlijn in de opleiding, maar waren er ook geen onduidelijkheden voor de leerling als hij/zij wisselde van leerkracht. Bovendien kwam er tijd vrij voor alle andere belangrijke componenten van het vak!
We gebruikten het Klankenboekje met al onze leerlingen in de tweede graad.
Waarom een boekje met uitspraakoefeningen?
We hadden het volgende voor ogen:
- oefenen aan een correct taalgebruik enerzijds en een goede uitspraak anderzijds.
- een onduidelijke tussentaal vermijden. (We koesteren wel ons dialect! Je bent West-Vlaming of je bent het niet!)
- een format die verschillende jaren bruikbaar is, los van elke structuur of benaming van een vak.
- vrijheid wat betreft de vakinhouden die minder op de uitspraak gericht zijn.
De inhoud van ons Klankenboekje
We werkten aan een leuk, duidelijk en praktisch oefenboekje voor onze leerlingen.
Na een jaar proefdraaien, ontstond een gesneden broodje in handig formaat (A5).
Het Klankenboekje heeft als voornaamste ingrediënten:
- basale woordenreeksen en zinnen, met aandacht voor elke klank;
- een graduele aanpak, van gemakkelijk naar moeilijk(er);
- inhouden volgens de leerplannen woordlab;
- oefeningen op korte klanken, lange klanken, tweeklanken, medeklinkers (+ overzicht standplaats in de mond), sch, verkleinwoorden … en assimilatie;
- uitdagende illustraties van Evelyn Verschoore. http://www.evelynverschoore.be
- een mooie druk op ecologisch verantwoord papier én een stevige kaft;
Klikt u hier bij vragen of suggesties, we helpen u graag en staan open voor alle feedback!
Astrid Sercu, Shirley Sintobin, Siska Viaene, Benedikte Crombez